Kto to jest copywriter?

Kim jest copywriter i czym się zajmuje?

Jeszcze 5 lat temu uważany za nowy, dziś na każdym portalu pracy możemy znaleźć propozycje zatrudnienia w tym zawodzie. Kim jest copywriter i co dokładnie robi? Dowiesz się tego z niniejszego artykułu!

Copywriter — kto to jest i co robi?

W wielkim skrócie można powiedzieć, że praca w tym zawodzie polega na pisaniu skutecznych tekstów perswazyjnych. Zdarzają się też tacy, którzy w odpowiedzi na pytanie, kto to jest copywriter, odpowiadają, że jest to po prostu ktoś od reklamy albo ktoś, kto sprzedaje tekstem. Te stwierdzenia w pewnej mierze są prawdziwe, ale nie oddają całokształtu tego zawodu. Dlatego uściślając, można powiedzieć, że copywriter tworzy teksty: 

  • sprzedażowe — głównie są to treści zachęcające do zakupu lub skorzystania z oferty. Najczęściej obejmują one opisy produktów i usług, oferty mailowe itd.;
  • reklamowe — czyli scenariusze reklam, treści reklamowe w ulotkach, telewizji, radiu, prasie i na stronach internetowych, a także slogany i hasła;
  • na strony internetowe — teksty na landing page i pozostałe podstrony;
  • SEO — czyli teksty pozycjonujące pisane pod wyszukiwarki Google;
  • specjalistyczne — felietony, eseje, książki, instrukcje obsługi;
  • informacyjne — artykuły poradnikowe, prasowe, blogowe i sponsorowane.

Warto dodać, że w zależności od wymienionych wyżej zadań, praca copywritera może przybierać inne formy działalności, np. twórcy literackiego, albo redaktora. Są także copywriterzy, którzy zawodowo trudnią się pisaniem piosenek. Branża ta wyjątkowo dynamicznie się zmienia, dlatego całkiem możliwe, że w przyszłości będą pojawiać się w niej kolejne wymagania zahaczające o inne profesje.

 

Jakie są rodzaje copywritingu?

To jednak nie wszystko, bo copywriterzy dosyć często działają w jednej, czasem w dwóch wąskich dziedzinach. Dzięki temu stają się oni specjalistami dla konkretnych zapotrzebowań rynkowych. Najpopularniejsze rodzaje copywriterów to:

  • copywriter sprzedażowy — tu wiadomo: pisze teksty sprzedażowe;
  • kreatywny copywriter — taka osoba tworzy w głównej mierze treści reklamowe, ale nierzadko również sprzedażowe;
  • copywriter od mediów społecznościowych — LinkedIn, Facebook, Instagram itd.;
  • ghost writer — pisze książki, opowiadania, przemówienia, teksty piosenek, do których prawa oddaje komuś innemu;
  • UX writer (in. Microcopy) — tworzy zwięzłe komunikaty ułatwiające poruszanie się po interfejsie aplikacji;
  • SEO copywriter — specjalizuje się w tworzeniu treści SEO;
  • content writer — pisze teksty informacyjne i specjalistyczne. Skupia się na wartości merytorycznej treści, która nierzadko opiera się o badania naukowe.

 

Co musi umieć copywriter?

Odpowiedź na powyższe pytanie powinna brzmieć: to zależy! Na przykład copywriter SEO musi świetnie odnajdować się w technicznych aspektach związanych z pozycjonowaniem stron internetowych. Dobrze, by wiedział jak wyszukiwać słowa kluczowe, a więc znał przeznaczone do tego pomoce, takie jak planner słów kluczowych Google, albo programy typu Semstorm. Ponieważ wiele stron internetowych mieści się na WordPressie, copywriting SEO to także sprawna obsługa tego systemu CMS. W tej specjalizacji ważna jest także umiejętność wyszukiwania informacji i wiedza o prawidłowym rozmieszczeniu tekstu. Jeśli chodzi o research jeszcze ważniejszą rolę odgrywa on w pracy content writera, który musi mieć opanowaną tę zdolność w małym palcu. Z kolei testy A/B to główne oczekiwania wobec UX writera. W każdej z rodzajów coptwritingu stawia się na inne kluczowe umiejętności. Natomiast jeśli chodzi o inne zdolności predysponujące do tego zawodu, należy wyszczególnić:

  • kreatywność — to jedna z najważniejszych cech dla każdej dziedziny copywritingu;
  • znajomość psychologii — w kreowaniu treści ważne jest zrozumienie odbiorcy;
  • dociekliwość — szczególnie przydatna cecha w researchu.

Jak widzisz, copywriting to dość szerokie pojęcie, pod którym kryją się odrębne specjalizacje (content writer, copywriter SEO itd.). To, którą ścieżkę wybierzesz, zależy od Ciebie. 🙂