Jeszcze 5 lat temu uważany za nowy, dziś na każdym portalu pracy możemy znaleźć propozycje zatrudnienia w tym zawodzie. Kim jest copywriter i co dokładnie robi? Dowiesz się tego z niniejszego artykułu!
W wielkim skrócie można powiedzieć, że praca w tym zawodzie polega na pisaniu skutecznych tekstów perswazyjnych. Zdarzają się też tacy, którzy w odpowiedzi na pytanie, kto to jest copywriter, odpowiadają, że jest to po prostu ktoś od reklamy albo ktoś, kto sprzedaje tekstem. Te stwierdzenia w pewnej mierze są prawdziwe, ale nie oddają całokształtu tego zawodu. Dlatego uściślając, można powiedzieć, że copywriter tworzy teksty:
Warto dodać, że w zależności od wymienionych wyżej zadań, praca copywritera może przybierać inne formy działalności, np. twórcy literackiego, albo redaktora. Są także copywriterzy, którzy zawodowo trudnią się pisaniem piosenek. Branża ta wyjątkowo dynamicznie się zmienia, dlatego całkiem możliwe, że w przyszłości będą pojawiać się w niej kolejne wymagania zahaczające o inne profesje.
To jednak nie wszystko, bo copywriterzy dosyć często działają w jednej, czasem w dwóch wąskich dziedzinach. Dzięki temu stają się oni specjalistami dla konkretnych zapotrzebowań rynkowych. Najpopularniejsze rodzaje copywriterów to:
Odpowiedź na powyższe pytanie powinna brzmieć: to zależy! Na przykład copywriter SEO musi świetnie odnajdować się w technicznych aspektach związanych z pozycjonowaniem stron internetowych. Dobrze, by wiedział jak wyszukiwać słowa kluczowe, a więc znał przeznaczone do tego pomoce, takie jak planner słów kluczowych Google, albo programy typu Semstorm. Ponieważ wiele stron internetowych mieści się na WordPressie, copywriting SEO to także sprawna obsługa tego systemu CMS. W tej specjalizacji ważna jest także umiejętność wyszukiwania informacji i wiedza o prawidłowym rozmieszczeniu tekstu. Jeśli chodzi o research jeszcze ważniejszą rolę odgrywa on w pracy content writera, który musi mieć opanowaną tę zdolność w małym palcu. Z kolei testy A/B to główne oczekiwania wobec UX writera. W każdej z rodzajów coptwritingu stawia się na inne kluczowe umiejętności. Natomiast jeśli chodzi o inne zdolności predysponujące do tego zawodu, należy wyszczególnić:
Jak widzisz, copywriting to dość szerokie pojęcie, pod którym kryją się odrębne specjalizacje (content writer, copywriter SEO itd.). To, którą ścieżkę wybierzesz, zależy od Ciebie. 🙂